Ledenavonden

Ledenvergadering 2013 Weblinks Lid worden Sponsors gezocht

AHV 23 september 2013 – Moeilijk, moeilijk… Gezucht en gekreun bij de geschiedenisquiz tijdens de jaarlijkse ledenvergadering van de Asser Historische Vereniging.

Maar wat is de inmiddels tot traditie uitgegroeide quiz toch leuk! De jaarvergadering, een lezing over kapitein Bellen en de quiz trokken maandag 23 september 2013 ruim negentig mensen naar zalencentrum Van Veen in Witten.

Het officiële gedeelte van de avond, de algemene ledenvergadering, was snel achter de rug. Voor de penningmeester, net een jaar in functie, was het even spannend. Er kwamen enkele vragen uit de zaal, maar die gingen vrijwel allemaal over het aanstaande lustrum van de vereniging. Verder waren de stukken heel duidelijk en de kascommissie was zeer tevreden. De contributie blijft komend jaar gelijk aan afgelopen jaar.

Bestuursleden Erik Appel en Hans Sluiter werden herkozen voor een nieuwe bestuursperiode.

Na de pauze presenteerde Bernd Otter de traditionele historische quiz. Altijd een feest van herkenning voor de aanwezigen, maar…. de vragen bij de foto’s leverden de nodige hoofdbrekens op. Net als vorig jaar eindigden twee mensen met hetzelfde aantal punten op de eerste plaats. Bernd Otter had voor de eindstrijd tussen deze twee geschiedenis-titanen een prachtige vraag paraat: hoeveel tachtigplussers woonden er in 1798 in Assen? Na veel gepieker gaven de kandidaten vrij lage antwoorden (vijftien en tien), maar het bleken er maar liefst 66 te zijn! Martin Hiemink verdiende de eerste prijs en is een jaar lang de trotse bezitter van de wisselbeker. Greetje Vondeling werd tweede en de derde plaats werd gedeeld door Anita Doornbosch en Pam Specht.

Tijdens het nakijken van de quizformulieren verzorgde Henk Luning een interessante lezing over kapitein Bellen, een zeer markante man waarover Luning een boek heeft geschreven. De tijd was haast te kort om alle vermeldenswaardige feiten over Bellens wel en wee te benoemen.

De volgende ledenavond is op donderdag 21 november 2013.